Asiakascase: Hotellin viemärikorjausten kustannukset pienenivät yli puolella

Suurehkossa keskisuomalaisessa kaupungissa sijaitseva hotelli on hyödyntänyt QL:n tuottamaa viemäreiden PTS-palvelua jo usean vuoden ajan. Viisikerroksisessa 1950-luvulla rakennetussa hotellissa on lähes 200 huonetta sekä toistakymmentä kokoustilaa.

Hotellikiinteistön viemärit olivat yhteistyön alussa kriittisessä kunnossa, mutta liiketoiminnan katkeamaton jatkuminen oli tärkeää. Kiinteistön omistaja teki päätöksen hyödyntää QL:n viemäreiden PTS-palvelua, jotta hotellin tuottamaan palveluun asiakkaille ei tule katkoksia, eikä liiketoiminta häiriinny. Kiinteistönomistajalla on myös velvoitteita hiilijalanjäljen osalta akkreditoidulle sertifiointijärjestelmälle, jonka vuoksi QL:n palvelun jaksottuvat korjausten ympäristövaikutukset olivat myös merkittävä tekijä palvelumallin valinnassa.

Viemärien kuvaus ja korjaussuunnitelman laatiminen

Prosessi käynnistettiin kuvaamalla hotellin kaikki viemärit ja työ saatiin suoritettua noin 1,5 viikossa. Kyseinen työvaiheen avulla luotiin Planahead.fi-palveluun korjaussuunnitelma, jota hotellikiinteistön omistaja päätti noudattaa systemaattisesti.

Korjaustyöt on suunniteltu toteutettavaksi aina vuosikellon mukaisesti niin, että kaikki kyseiselle vuodelle kohdistuvat korjaukset toteutetaan alkuvuodesta, jolloin hotellien käyttöasteet ovat alhaisimmillaan. Hotellin käyttöaste alkuvuodesta on noin 75 %, jolloin huonemyyntiä kohdistamalla korjaukset pystytään tuottamaan 25 % hotellin huoneista. Nyt työtä on toteutettu jo useampi vuosi ja korjaussuunnitelman viimeinen jakso käynnistyy vuodenvaihteessa.

Yhtään huonetta ei ole jäänyt myymättä korjausten vuoksi

Kiinteistönomistaja ja hotellioperaattori ovat olleet erittäin tyytyväisiä QL:n palvelumalliin. Kiinteistössä ei ole tapahtunut yhtään viemäreihin liittyvää vahinkoa korjaussuunnitelman ajanjaksolla, eikä yhtään huonetta ole jouduttu ottamaan pois myynnistä sen vuoksi. Kaikki viemäreihin tehtävät korjaukset on pystytty jaksottamaan sekä toteuttamaan niin, että yhtään huonetta ei ole jäänyt tämän vuoksi myymättä, vaan hotelli on pystynyt toimimaan täysin normaalisti, vaikka viemäreitä on saneerattu suunnitelman mukaisesti.

Korjauskustannukset on budjetoitu suunnitelmallisesti

Kiinteistönomistaja on pystynyt budjetoimaan kaikki korjauskustannukset tuleville vuosille ja niin sanotuille ad hoc -korjauksille ei ole ollut tarvetta. Toisaalta myöskään muita taloteknisiä korjauksia ei ole pitänyt jättää tekemättä, kun budjettia ei ole tarvittu ennalta suunnittelemattomille viemärikorjauksille.

Kiinteistönomistaja on tyytyväinen siihen, että kaikki viemäreihin liittyvät riskit on pystytty rajaamaan ja kustannukset jyvitettynä korjaussuunnitelman esittämälle ajalle olivat 55 % pienemmät, kuin kerralla suoritettu kokonaiskorjaus. Tarveharkintaista korjausta pystytään juuri tämän vuoksi suorittamaan, kun viemäreiden elinkaaret ja korjauskohdat/-kustannukset ovat tiedossa Planahead.fi -palvelussa.

”Projektin ja sen kustannusten hallinta onnistui täydellisesti Planahead.fi-palvelussa”, kerto kiinteistönomistaja

QL tuottaa viemäreiden PTS-palvelua mm. hotellikiinteistöissä ja tällä hetkellä hotelli-kiinteistötyypin kohteita on palvelun piirissä 12 kpl ympäri Suomea. Palvelu soveltuu erinomaisesti asuin-, liike-/kauppakeskus-, koulu-, sairaala- ja majoituskiinteistöihin.